تبلیغات
پایگاه رسمی اطلاع رسانی سوپر ساباکی استان فارس - مبارزه با خستگی هنگام ورزش

مبارزه با خستگی هنگام ورزش

خستگی در ورزش و راه های مبارزه با آن
یکی از مواردی که امروزه متخصصین علوم ورزشی را وادار به تحقیق کرده , عارضه مهم خستگی است . همانطوری که می دانیم خستگی بر ادامه ورزش اثر نامطلوب گذاشته, از کیفیت کار ورزشکاران می کاهد، این امر ورزشکاران و بخصوص مربیان را وادار می سازد تا تحقیق کنند و بفهمند که چگونه می توان با خستگی مبارزه نمود و شدت آن را کاهش داد و بعد از تمرین سریع تر آن را از بدن دفع کرد ؟

خستگی در ورزش,علل خستگی در ورزشکاران,خستگی هوازی,خستگی غیر هوازی


باید متذکر شد که خستگی می تواند ریشه روانی یا بیماری داشته باشد , ولی ما در اینجا درباره خستگی حاصل از فعالیت های ورزشی بحث خواهیم کرد .
در مورد تعریف خستگی باید گفته شود : (( حالت ناخوشایندی است که در بدن به وجود می آید . ))
حال برای آنکه راه های مبارزه با این حالت را بدانیم , به علتهای فیزیولوژیک خستگی و انواع آن خواهیم پرداخت .
انواع خستگی و علتهای هر یک :
به طور کلی دو نوع خستگی وجود دارد ۱ خستگی هوازی ۲ خستگی غیر هوازی .
خستگی هوازی: نوعی از خستگی است که در اثر فعالیت های هوازی به وجود می آید و علل آن به شرح زیر است :
-کم شدن سطح گلوکز خون در اثر فعالیت که در نتیجه کمبود گلیکوژن جگر و عضله است .
-کم شدن آب بدن به علت بالا رفتن سطح متابولیسم و عمل تعریق
-کم شدن نمک بدن
-افزایش حرارت بدن
-عدم توازن بین یونهای سدیم و پتاسیم
و بالاخره کاهش بازده قلب به علت افزایش نیاز اندام ها , که در هر ضربه قادر نیست خون کافی به -اندامهای بدن برساند , نمونه خستگی هوازی را می توان در دوهای ماراتن و ۰۰۰/۱۰ متر مشاهده نمود.
خستگی غیر هوازی : نوعی دیگر از خستگی است که در اثر فعالیت های غیر هوازی به وجود می آید . علل آن عبارتند از :
-کمبود اکسیژن
-زیاد شدن حالت اسیدی خون که در اثر بالا رفتن مقدار اسید لاکتیک می باشد . این اسیدی شدن خون سبب بوجود آوردن اختلالاتی در امر انقباض عضلانی میگردد , بدین ترتیب ماده ای را که در انتهای سیناپس های عصبی ترشح می شود ( اسیتل کولین ) , تحت تاثیر قرار می دهد و چون این ماده در عمل انقباض نقش مهمی دارد کارش مختل گشته , انقباض خوبی انجام نمیگیرد .
-کمبود مواد قندی و کاهش آن در اثر فعالیت و ندادن استراحت های حساب شده در جهت ترمیم ATP PC از دست رفته در فعالیت های شدید و کوتاه مدت . نمونه خستگی غیر هوازی را میتوان در کشتی به خوبی مشاهده کرد .
در مورد علائم ظاهری خستگی باید گفت که کبود شدن پوست بدن , افزایش حرارت , احساس درد , کوفتگی و تشنگی از علائم مشخصه خستگی است .
راه های مبارزه با خستگی
بطور کلی باید متذکر شد که افراد ورزشکار قادرند ۲۰ تا ۳۰ درصد بیشتر از غیر ورزشکاران اسید لاکتیک را در بدن تحمل نمایند . بطور مثال در حالت عادی مقدار اسید لاکتیک خون ۱۰ میلی گرم در ۱۰۰ سی سی است , این مقدار در هنگام فعالیت های شدید به ۲۰ برابر خود ( ۲۰۰ میلی گرم در ۱۰۰ سی سی ) میرسد , آزمایش نشان داده است که تنها ورزشکاران قادراند در چنین شرایطی فعالیت نموده , اسید لاکتیک را تحمل نمایند .

در تمریناتی که بیش از یک ساعت به طول می انجامد داشتن گلیکوژن کافی یکی از شرایط موفقیت ورزشکاران محسوب می گردد .
کریستین و هنسن ( Christensen , Hensen ) از تحقیقاتی که بر روی افراد ورزشکار انجام دادند چنین نتیجه گرفتند که اگر ورزشکاران مواد قندی مصرف نمایند , مقاومتشان در مقابله با خستگی بیشتر از هنگامی است که مواد چربی و یا پروتئینی مصرف کرده باشند.

بطوری که در آزمایش نشان داده شده است دوچرخه سوارانی که مواد قندی مصرف کرده بودند , توانستن ۲۴۰ دقیقه تمرین کنند , حال آنکه دوچرخه سوارانی که مواد چربی مصرف نموده بودند فقط ۷۵ دقیقه تمرین کردند و سپس خسته شدند . در اینجا چندین راه مبارزه با خستگی پیشنهاد می شود :
روزه مواد قندی
این عمل برای افزایش گلیکوژن عضله و بدن انجام می گیرد , بدین ترتیب که پس از یک تمرین شدید , گلیکوژن ذخیره شده در عضله را استفاده می کنیم تا حدی که هیچگونه اثری از گلیکوژن در عضله باقی نماند , سپس به مدت ۲ تا ۳ روز به ورزشکار هیچگونه مواد قندی نمدهیم و فقط چربی و پروتئین برایش در نظر می گیریم.

در طول این مدت بهتر است ورزشکار تمرینات بسیار سبکی انجام دهد . بعد از این مدت به او مقدار بسیار زیادی مواد قندی می خورانیم که این عمل سبب بالا رفتن ذخایر گلیکوژن در عضله گشته , مقدار آن به ۲ تا ۳ برابر افزایش می یابدالبته این عمل با محدودیتهایی نیز همراه است که هر مربی باید آن را در نظر بگیرد , از جمله باید حساسیت افراد نسبت ماد قندی را بشناسد و مطوئن شود که هیچ کدام از آنها مرض قند ( دیابت ) یا بیماری های قلبی نداشته باشند .
تمرینات سوپرماکزیمال ( فوق شدید )
از قبیل طناب زدن با شدت هر چه تمام تر , بالا رفتن از طناب و پله و نظایر آن . بکار گرفتن اصول فرابر (Overload Principles ) در تمرینات مختلف , تحمل افراد را در مقابل خستگی بالا می برد .
تمرینات در حالت خستگی
در آخر جلسه تمرین , از ورزشکاران خواسته شود تا به مدت نیم ساعت تمرینات سنگین انجام دهند . این امر سبب می شود که تحمل آنان در مقابل اسید لاکتیک بیشتر شود .
تمرینات هوازی در بین استراحت ها
به منظور از بین بردن اسید لاکتیک در ورزش های غیر هوازی ( مثل کشتی ) که میزان تولید اسید لاکتیک در آن زیاد می باشد , فعالیت های هوازی با شدت کم حائز اهمیت هستند تا بدین ترتیب اسید لاکتیک را بعنوان منبع انرژی سوزانده , از بین ببریم .
دادن آب و مواد قندی در بین نیمه های بازی و در فواصل مسابقات و تمرینات .
نگه داشتن حالت پایدار در تمرینات و ساختن حالت پایداری جدیتر .
بعد از ۲ تا ۳ دقیقه فعالیت ورزشی بدن از نظر فیزیولوژی به مرحله ای می رسد که به آن حالت پایدار می گویند . در این وضعیت , تعداد ضربان قلب و تنفس به حد ثابتی می رسد , بدن از نظر مصرف اکسیژن هیچگونه کمبودی ندارد و مقدار اسید لاکتیک و فشار خون نیز به یک حد ثابت میرسد . انرژی لازم برای فعالیت ورزشی در حالت پایدار بوسیله عضلات مخطط تامین می شود .
حال اگر ورزشکاران سعی کنند که در تمرینات حالت پایدار را حفظ نمایند , خستگی دیر تر حاصل می شود . اگر فرض کنیم که در حالت پایدار ضربان فردی برابر ۱۴۲ باشد , بعد از مدتی تمرین فرد قادر خواهد بود با ضربان ۱۴۸ حالت پایدار بدنش را حفظ نماید . نتیجتا کیفیت کار ورزشکار بیشتر خواهد شد و ورزشکار با وضعیت پایدار جدیدتر کار خود را ادامه خواهد داد . باید توجه داشت که در حالت پایدار , بدهی اکسیژن کماکان موجود می باشد ولی مقدار آن ناچیز است .  
منبع:aftabir.com

نظرات مطلب

  • ブランド?コピー商品と偽物の販売 シャネルやエルメス、ルイビトンのバッグや財布

  • 弊社はヨットマスタースーパーコピー時計などブランドコピーを取り扱っております。ブランドコピー代引き

  • 國內外NO.1一番のスーパーコピー 時計代引き専門店!ロレックス コピー,ブランド コピー

  • 激安ブランド長財布 Amazon

  • エルメス

  • スーパーブランドコピー優良店スーパーコピー 詐欺販売店

  • I simply couldn't depart your web site before suggesting that I really enjoyed the standard info a person supply in your visitors? Is going to be back frequently in order to check out new posts

  • Remarkable! Its genuinely remarkable article, I have got much clear idea on the topic of
    from this post.

  • Hey there! I know this is kind of off topic but I was wondering which blog platform
    are you using for this site? I'm getting fed up of Wordpress because
    I've had problems with hackers and I'm looking at alternatives for another platform.
    I would be awesome if you could point me in the direction of a good platform.

  • Excellent post. I was checking constantly this blog and I'm impressed!
    Very useful info specifically the last part :) I care for such info much.

    I was seeking this certain information for a very long time.
    Thank you and good luck.

  • Great beat ! I wish to apprentice at the same time as you amend
    your web site, how can i subscribe for a weblog web
    site? The account helped me a acceptable deal.
    I were a little bit acquainted of this your broadcast offered shiny clear idea

  • Hey there! I just wanted to ask if you ever have
    any problems with hackers? My last blog (wordpress) was hacked and I ended
    up losing months of hard work due to no data backup. Do you have any methods to
    prevent hackers?

  • It's the best time to make some plans for the future and it is time to be happy.

    I have read this post and if I could I want to suggest you some interesting
    things or advice. Maybe you could write next articles referring to this
    article. I want to read more things about it!

  • It's nearly impossible to find knowledgeable people on this subject, however, you seem like you know what
    you're talking about! Thanks

  • Hi there, I found your blog by the use of Google while looking for a similar matter, your web site came up, it appears to be like great.

    I've bookmarked it in my google bookmarks.
    Hello there, simply turned into alert to your weblog through Google, and found that it's really informative.
    I'm gonna watch out for brussels. I'll be grateful in case you continue this in future.
    A lot of other people might be benefited out of your writing.
    Cheers!

  • Hello, this weekend is pleasant in support
    of me, as this time i am reading this impressive educational
    article here at my home.

  • hello there and thank you for you info – I have definitely picked up something
    new from right here. I did however expertise a few
    technial issues using thiss site, as I experienced to reload the website a lot of times
    previous tto I could get it to looad correctly.
    I had been wondering if your hosting is OK? Not that I'm complaining, butt sluggish
    loading instances times will very frequently affect your placement inn google and can damage yur
    high-quality score if advertising and marketing with Adwords.
    Anhway I aam adding thiis RSSto my email and
    can loiok out foor much more of your respective interestiung content.
    Make sure you update this again soon.

  • I have read so many content regarding the blogger lovers except this post
    is in fact a fastidious paragraph, keep it up.

  • Hey there! This is kind of off topic but I need some advice from an established blog.
    Is it tough to set up your own blog? I'm not very techincal but I can figure things out pretty fast.

    I'm thinking about setting up my own but I'm not sure where to
    start. Do you have any ideas or suggestions? With thanks

  • Hi colleagues, how is the whole thing, and
    what you would like to say concerning this
    paragraph, in my view its truly remarkable in support of me.

  • There’s been a lot of changes since I last left a comment about my site.

    I’m starting to add the new features that I’ve wanted to.
    I hope in the next few weeks that all of it will be up and running.
    It’s going to take time and I haven’t had much of it to dedicate to this project.
    I thank you all for visiting my site and I hope you have a great weekend!

  • Awesome issues here. I am very glad to see your post.

    Thanks so much and I'm taking a look ahead to touch you.
    Will you please drop me a mail?

  • Unquestionably believe that which you said. Your favorite justification seemed to be on the internet the simplest thing to be aware of.
    I say to you, I certainly get irked while people think about worries
    that they plainly do not know about. You managed to hit the nail upon the
    top and defined out the whole thing without having side-effects , people could take a
    signal. Will likely be back to get more. Thanks

  • I wanted to thank you for this fantastic read!! I absolutely loved every little bit of it.

    I have you saved as a favorite to look at new stuff you post…

  • Keep on writing, great job!

  • I'm really impressed with your writing skills and also
    with the layout on your blog. Is this a paid
    theme or did you customize it yourself? Either way keep up the nice quality writing, it is rare to see a nice blog like this
    one today.

  • I got this web page from my pal who told me on the topic of
    this web site and at the moment this time I am browsing this
    web page and reading very informative articles at this place.

  • Hello, just wanted to mention, I enjoyed this blog post.

    It was helpful. Keep on posting!

  • You really make it seem so easy wwith your presentation but I find this topic to bbe actually something that
    I think I would never understand. It seems too complicated
    and extremely broad for me.I'm looking forward
    for your next post, I'll try to get the hang of it!

  • Attractive component of content. I just stumbled upoin your weblog andd in accession capital to say that I
    get in fact enjoyed account your weblog posts.
    Anyway I will be subscribbing on your feeds or even I achievement you gget admission to
    consistently fast.

فرم ارسال نظر

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نمایش نظرات 1 تا 30

درباره سایت

آخرین عناوین

تصاویر منتخب 2

پایگاه رسمی اطلاع رسانی سوپر ساباکی استان فارس

اطلاعات سایت